You are currently viewing העלאה בשכר – איך לקבל את השכר שאתם רוצים בלי לבקש העלאה
העלאה בשכר

העלאה בשכר – איך לקבל את השכר שאתם רוצים בלי לבקש העלאה

העלאה בשכר וכל מה שכרוך בו נתפס בדרך כלל בעייני אנשים מסוימים כאירוע שהיו מעדיפים לוותר עליו ולפני שנתחיל, חשוב לי להסביר מי הם אותם האנשים ולמי המאמר הזה מיועד.

יש אנשים שלא יודעים לבקש העלאה בשכר

המאמר הזה הוא בעיקר עבור האנשים הטובים מדי שבינינו. האנשים בעלי מוסר עבודה גבוה אך יחד עם זאת הם מופנמים וביישנים.

האנשים התמימים שרואים טוב בכל דבר ושאפשר לסמוך עליהם בעיניים עצומות. אלה שלא מאכזבים ושלא מראים לאחרים כמה זה מפריע להם שמאכזבים אותם.

האנשים השקטים והמבריקים שנשארים מאחור בזמן שהרועשים, החריפים והמוחצנים מחזקים את מעמדם ומגדילים את שכרם.

רועשים, חריפים ומוחצנים


אם במקרה אתם מסוג האנשים הרועש, המוחצן, המצפוני ואחראי אז כבודכם במקומו מונח.

אני רוצה לומר לכם שהחברה שלנו זקוקה לכם נואשות כי כשיש מולכם מטרה אתם לא תנוחו עד שתשיגו אותה כי אתם חסרי פחד.

אנשים הולכים אחריכם וזה לגמרי לא מזיז לכם שיש כאלה שלא מחבבים אתכם ואתם תגידו לאנשים את כל מה שיש לכם לומר בפרצוף גם אם האמת כואבת.

אתם מנהיגים, אתם מובילים, אתם מניעים קדימה את הכלכלה בהקמת חברות ויצירת מקומות עבודה.

מקווה שגם לכם תהיה קריאה מועילה.

חזרה לנושא העלאה בשכר


יש לא מעט אנשים שהם נעימי הליכות אך היציבות הרגשית והביטחון העצמי שלהם נוטה לכיוון השלילי בסקלה ובעקבות זאת, גם אם הן מעטות, בעיניהם הכישלונות יבלטו יותר מההצלחות שלהם.

הם כנראה גם יהיו תחת הרושם שכפי שהם רואים את עצמם כך הם נראים גם בעייני חבריהם לעבודה וזה כולל את הבכירים שמנהלים את החברה.

אתם מכירים אנשים כאלה?

תענו על השאלות הבאות בכן או לא ותדעו אם גם אתם שייכים לקבוצה הזאת:

  1. האם אתם בעלי מוסר עבודה גבוה ואתם אנשים מופנמים, נחמדים ומנומסים?
  2. האם אתם מעדיפים לדבר פחות עם הקולגות בעבודה על עצמכם ועל ההצלחות המקצועיות שלכם?
  3. האם בדרך כלל גם תרגישו מאוד לא בנוח לבקש העלאה בשכר?
  4. האם תעדיפו להימנע מעימותים גם כשהצדק אתכם?
  5. האם אתם אומרים לרוב "כן" כשמבקשים מכם לעשות משהו?
  6. האם תעדיפו לרוב את טובתם של אחרים על טובתכם האישית?

תראו, לא תמיד הכול שחור ולבן ויש הרבה אפור באמצע אך אם עניתם כן על רוב השאלות אז יש סיכוי טוב לכך שאתם פשוט…

אנשים טובים מדי.

וזה ממש לא טוב!!!

בשיחת העלאה בשכר רמת המתח של אנשים נעימי הליכות נמצאת בשיאה וזה גורם להם לתחושת חוסר נוחות מול המעסיק. כי זה מרגיש להם שהם "סוחטים" ממנו תוספת לשכר שלא מגיעה להם.

זה גורם להם להרגיש שהם אנשים קטנים וחמדנים שכל מה שמעניין אותם זה רק הם עצמם וזה יוצר קונפליקט פנימי כי אנשים שהם נעימי הליכות מעדיפים לוותר על עצמם ולהימנע מעימות מיותר כי מאוד איכפת להם מאחרים.

אז מה יצא לכם בשאלון שלמעלה?

גם אתם אנשים טובים מדי?

אם כן, מאחר ומדובר בסיטואציה לא כל כך נעימה עבורכם אז אני ממליץ לכם לשקול שינוי אסטרטגיה.

במידה ולא נעים לכם לבקש העלאה בשכר או שנראה לכם שיש סיכוי קטן שזה יקרה וזה יכול להיות בעקבות מצבה הפיננסי של החברה או כל סיבה אחרת.

אז כדאי שתשאלו את עצמכם את השאלה הבאה:

מה החברה שאתם עובדים בה יכולה לתת לכם שהוא שווה ערך ואולי אפילו שווה יותר מהעלאה בשכר?

ולרוב המסקנה תהיה שלטווח הרחוק, הניסיון המקצועי שתצברו יהיה שווה לכם הרבה יותר מכסף. כי חשוב לזכור שאולי המשכורת שלכם קונה לכם מצרכים ומשלמת לכם על חשבונות ומיסים, השכר שלכם עוזר לכם להתמודד עם הבעיות של הטווח המיידי והקצר אך היא תורמת מעט לקידום הקריירה שלכם.

אך מה לגבי הטווח הרחוק?

מה עם הקריירה ופיתוח המקצועיות שלכם?

איך לבקש העלאה בשכר? אל תבקשו – תקריבו אותה


הדבר שאתם צריכים לשאוף אליו כשכירים באירגון בינוני עד גדול הוא להתברג ברמת מקצועיות לרבע העליון של הצוות שלכם בחברה.

להפוך ולהיות האדם שהצוות מעריך וצריך את הידע, המקצועיות והניסיון שלו כי העלאה בשכר לא בהכרח תעזור לכם לצבור ניסיון ולהיות האדם הזה.

לכן בשיחת השכר הבאה, תקריבו את התוספת בשכר.

במקום לבקש העלאת שכר, אני ממליץ לשאול את המנהל או המעסיק שלכם שאלה בסגנון…

"נכון שיש לי תפקיד מוגדר ובכל זאת, איך אני יכול גם להיות מעורב ולעזור בפרויקטים אסטרטגיים חשובים שהם קריטיים לעתיד החברה?"

החיים והמוות ביד הלשון


תראו, אם אתם מרגישים חרא בשיחות העלאה בשכר וזה מרגיש לכם או מדאיג אתכם שהמנהל יחשוב שאתם אדם אנוכי שחושב רק על עצמו.

שאלה בסגנון הזה מטהרת מהר מאוד את האווירה בחדר והיא משנה את הדרך שבה המנהל שלכם רואה אתכם והכי חשוב, שאלה כזאת מבטלת קונפליקטים בראש שלכם, תוריד את רמת החרדה ותעזור לנהל שיחה איכותית בראש נקי.

כי היא שמה על השולחן מולך ומול המעסיק את האני האמיתי שלכם בלי להרגיש שאתם עובדים עליו ועל עצמכם.

במקום שנושא השיחה יהיה ממוקד בכם ובצרכים האישיים שלכם, מאותו הרגע השיחה תתמקד בלעשות טוב לבוס שלכם, לעסק שלו ועל הדרך גם לכם.

אחרי שאלה כזאת הבוס כנראה יחשוב לעצמו:

  • "האדם הזה הוא מאוד מעניין והוא מאוד דומה לי בשאיפה להצלחה".
  • "זה אדם שכדאי לי מאוד להשאיר בחברה הזאת".
  • "זה אדם שעשוי לשפר ולתרום לי לחברה שלי".

בגישה הזאת הגדלתם את הסיכוי שלכם להיות מעורבים בפרויקטים הרבה יותר מעניינים. פרויקטים שיחשפו בפניכם הזדמנויות שבזכותם תצברו ניסיון יקר ואתו תכלו בעתיד לשווק את עצמכם בהצלחה גדולה יותר.

כך בעצם אתם יוצרים מערכת שמטיבה אתכם באופנים הבאים:

  1. החברה שאתם עובדים בה מכוונת אתכם להתמקם בנתיב להצלחה.
  2. היא גם עוזרת לכם להתמקם בעמדה שיהיה לה קשה להחליף בה אתכם.
  3. בעקבות צבירת הידע והניסיון תהיו גם שווים יותר וגם מחוזרים ע"י חברות מתחרות.
  4. תהיו בעמדה שתעזור לכם לנהל ביעילות את המשא והמתן הבא על העלאה בשכר.

מה האופי שלכם?


עכשיו, אם אחרי שיחת שכר כזאת השינוי המיוחל לא הגיע, לא ברמת השכר ולא מבחינת סוג המשימות שאתם מקבלים, אז הדבר החשוב הבא שכדאי לבחון היטב הוא את התרומה שלכם לחברה ברמה המקצועית והחברתית.

למה?

תראו, יכולות להיות לכך כמה סיבות והתמונה הבאה מתארת את מודל 5 התכונות הגדולות וממליץ לכם להתמקד בשתיים מאוד חשובות:

 

מודל חמשת התכונות הגדולות
מודל חמשת התכונות הגדולות

 

הסיבה הראשונה – אתם לא מקבלים העלאת שכר בגלל שיווק עצמי גרוע


יש סיכוי טוב לזה שהמעסיק שלכם לא נחשף עדיין לתרומה שלכם לחברה כפי שקיוויתם וזה מחזיר אותנו שוב לעניין שאתם אנשים טובים מדי ונעימים לאחרים.

אם אתם מקשיבים יותר ומדברים פחות אז תתחילו לדבר יותר על עצמכם ולהשוויץ קצת!

תתחילו לדבר מידי פעם (ולא בצורה מוגזמת שתעייף אנשים) על העבודה וההצלחות שלכם.

מחקרים מראים שדווקא לנשים יש יותר נטייה להיות נעימי הליכות.

אם תבחרו זוגות של גברים ונשים אקראיים מהאוכלוסייה, בכ-60% מהפעמים האישה תהיה יותר נעימת הליכות מהגבר.

נעימי הליכות
נעימי הליכות

 

הגרף מראה שנשים וגברים די חופפים בתכונת האופי הזאת אך אפשר לראות שהאנשים שהם הכי נוטים להיות AGREEABLE הן נשים.

לעומת זאת הגברים הם בקיצון הנגדי, בצד של אלה שנוטים להיות הכי לא נעימים והכי לא מסכימים.

זאת הסיבה אגב לזה שיותר גברים מנשים עוברים על החוק ונכנסים לבתי כלא כי יש להם בעיה עם סמכות ולפעול על פי החוקים, הכללים והנורמות החברתיות.

אז לנשים שביניכם שמשתכרות פחות מהקולגות הגברים, זאת כנראה הסיבה:

אתן פשוט לא מבקשות מספיק או שלא מבקשות בכלל.

הפרופסור לפסיכולוגיה ג'ורדן פיטרסון מסביר בערוץ היוטיוב שלו שחברות גדולות מודעות לנושא הזה והן בוחרות להעסיק במתכוון נשים בגיל העמידה שהן מאוד נעימי הליכות, מצפוניות ואחראיות. כי הן עושות כל מה שיבקשו מהן והן עושות זאת בלי לבקש על זה קרדיט ובנוסף הן גם לא מתלוננות.

הן העובד המושלם.

עוד הוא מסביר שקשה לאנשים שהם נעימי הליכות להיות בעמדות כוח בארגונים ובמקומות עבודה. כי כאשר אדם כזה נמצא בעמדת ניהול ויש לו אחריות על אנשים, אז בין אותם האנשים יהיו כאלה שלא בהכרח יסכימו עם עמדותיו ויהיו כאלה שלא יחבבו אותו ולאנשים נעימי הליכות זה מאוד חשוב להתחבב על אחרים כי זה המניע העיקרי שלהם.

בקיצור, אני לא יודע אם יש קורסים או הרצאות בנושא, אך ממליץ שתלמדו להיות קצת להיות "רעים".

איך?

אולי תנסו לחקות אנשים שהם הפוכים מאלה שהם נעימי הליכות.

לחקות את אלה שהם DISAGREEABLE.

הנה המאפיינים שלהם:

  • הם בוטים ויאמרו בלי היסוס את מה שיש להם לומר.
  • הם נחושים ותחרותיים.
  • חושבים בכל סיטואציה קודם על הרווח האישי שלהם.
  • הם ידחפו אתכם הצידה אם תעמדו בדרכם.
  • הם מביטים על העולם כעל טרף.

הסיבה השנייה – אתם לא מקבלים העלאת שכר כי אתם לא טובים בעבודה שלכם


כנראה שהמעסיק שלכם לא מרוצה ממה שאתם נותנים לו. יכול להיות שאתם כמו רוב האנשים פשוט לא אוהבים לקבל על עצמכם עוד אחריויות בנוסף על העבודה שלכם.

ואולי, גרוע מזה, אתם גם… איך לומר בעדינות…?

קצת מחפפים במשימות הרגילות והיום יומיות שלכם וזה מאפיין של אנשים שהם נמוכים ברמת המצפוניותCONSCIENTIOUSNES שלהם.

בקיצור, אנשים שהם חסרי אחריות.

וביננו, כולם במקום העבודה יודעים מי בא לעבוד ומי בא לעבודה.

במיוחד הבכירים והבעלים.

אם אתם כאלה, אתם צריכים לשאול את עצמכם שאלות מאוד קשות. כי כמו בכל מערכת יחסים גם במסגרת העבודה יש דברים שהם מצופים מכם כמו האחריות הבסיסית שלכם שעליה משלמים לכם.

ואין הרבה עתיד לשום מערכת יחסים כאשר מתרשלים באחריות הבסיסית.

עבודה קשה + אחריות = הזדמנויות והעלאה בשכר


אגב, אין הבדל בין לקיחת אחריות לקבלת הזדמנות. כאשר אתם לוקחים אחריות, הזדמנויות יתחילו לצוץ מכיוונים שלא ציפיתם להם.

אם אתם לוקחים אחריות ועושים את העבודה שלשמה אתם מקבלים שכר ועושים אותה טוב… אבל ממש טוב!

זאת אומרת, שאתם ממש עובדים קשה וקורעים את התחת כדי להיות טובים בצורה יוצאת דופן!

אז הזדמנויות שלא שמתם לב אליהם יתחילו להופיע בפניכם ודלתות שלא ידעתם על קיומם יתחילו להיפתח עבורכם.

והסיבה לכך היא פשוטה מאוד…

אנחנו בני האדם מתוכנתים להעביר ידע הלאה


בעיקר לאנשים שדומים לנו ברעיונות, בעקרונות, בתפיסת העולם ובערכים ובדרך כלל זה יהיה לאנשים שאנחנו מעריכים ואוהבים.

זה קורה בצורה טבעית במשפחה הגרעינית והמורחבת. ידע עובר מהורים לילדים שלהם ומסבים וסבתות לנכדים שלהם וכך אנחנו מבטיחים שהדורות הבאים ילמדו מהניסיון שלנו ויתקדמו לעתיד טוב יותר וזה קורה בין חברים וזה קורה בין אנשים מאותה הקהילה.

זאת הסיבה שכדאי לכם למצוא חן בעייני המנהלים והבוסים שלכם ולדבר אתם "בשפה" שלהם. כי הידע והזמן שלהם יקר והם יעדיפו "לבזבז" אותם על אנשים שדומים להם, על אנשים שמבינים וחושבים כמוהם או לפחות מנסים ומשתדלים.

בחוק המשיכה הכלל הזה נקרא עיקרון ההדדיות.

רווח נקי לכל הצדדים המעורבים


מנהלים רבים מעוניינים לאתר אנשים צעירים ושאפתנים כדי להיות מנטורים עבורם ולמעשה, על פי מחקרים, למצוא את האדם המיוחד הזה ולדחוף אותו קדימה הוא מקור לסיפוק ושביעות רצון רבה עבורם.

מעבר לזה, בכירים בארגונים שעושים את עבודתם בצורה יעילה ביותר, הם לרוב אנשים מאוד עסוקים ומידי פעם צצות בפניהם הזדמנויות שמאחר והזמן שלהם מוגבל, הם נאלצים לדחות או אפילו לוותר עליהם לגמרי.

לכן הם מחפשים את יוצאי הדופן שתחתיהם, את אלה שנותנים יותר מעצמם ומשקיעים יותר מהשאר. כי הם מעוניינים להעביר את הטיפול במשימה לאותו אדם שמשקיע, שמוכיח שהוא בעל יכולות ורעב להצלחה כדי קודם כל  לא לוותר על ההזדמנות שעשויה להכניס כסף להם ולחברה שלהם ובאותה ההזדמנות לבחון, לחנוך ולהשביח את האנשים שראויים לקידום לעמדה בכירה יותר.

כולם מרוויחים מזה.

הערה חשובה אם החלטתם לא לבקש העלאה בשכר


נניח והחלטתם לעשות את זה… החלטתם לבקש לקחת חלק בפרויקטים המשמעותיים של החברה, אז קחו בחשבון שזה עלול לקחת זמן.

פרויקטים כאלה לא צצים כל הזמן ובנוסף מאחר ואתם צועדים "בשטח לא ממופה", לוקח זמן לבסס מערכת יחסים עם הבוס ולבנות אמון ואולי בכלל כי הוא מעדיף להכניס אתכם לאט לעניינים.

בכל מקרה, תהיו סבלניים כי ניסיון הוא נכס ואתם משקיעים בו.

זה לוקח זמן.

והכי חשוב, תהיו אמיצים ולשאול מה קורה עם הבקשה שלכם מידי פעם.

לסיכום


חברים וחברות, זה מצריך הרבה אומץ לצאת מאזור הנוחות החמים, הנעים והמוכר שלנו והרבה מפלצות מסתובבות שם בחושך שממתינות לקרוע אותנו לגזרים.

אך כדי למצוא את האוצר אין דרך אחרת חוץ מלצאת מגדרנו ולעשות את מה שלא דמיינו שנעשה – ללבוש את שריון האבירים, לצאת ולהתעמת עם הדרקון.

נכון, בהתחלה נהיה קטנים, חלשים וחסרי ניסיון ואנחנו ניפול ונובס לא מעט פעמים. אך עם הזמן נצבור חכמה, תבונה ועצמה שיחזקו את השריון שלנו וישחיזו לנו את החרב.

בהצלחה לכולם.


מעולה…

הגעת עד לסוף המאמר ואני רוצה לומר לך תודה רבה…

אני מעריך אותך ואת הזמן שלך ומקווה שמצאת כאן את מה שחיפשת.

לא לדאוג, אני לא מלקק סתם כי תיכף תבוא הבקשה… 🙂

אני משתדל לכתוב כאן על נושאים ותחומים שמעניינים אותי ומקווה שגם אותך…

וכדי שאוכל להשתפר עוד יותר ולהציג תוכן עדכני ואיכותי, יעזור לכולם לדעת…

  • איך התרשמת מהמאמר?
  • איך לדעתך ניתן לשפר את התוכן?
  • האם לדעתך חסר כאן מידע עדכני?
  • איזה מידע יש בידך שחשוב לך שאוסיף אותו?

זאת אינפורמציה שתועיל משמעותית לבלוג ולקוראים שלו.

עכשיו,

כמובן שזאת לא חובה…

ואשמח מאוד אם מתאפשר לך, להשאיר טקסט קצר שמסביר את דעתך על הפוסט.

ובמידה ואהבת, כל עזרה בהפצת המידע תתקבל בברכה.

שוב תודה רבה ומקווה שהיה מועיל.

נתראה בערוץ היוטיוב.

מני.

כתיבת תגובה